Takip edin :
Son güncelleme 27 Kasım 2014 - 06:00
Çocuğum Ders Çalışmıyor, Ne Yapmalıyım?

Tarih : 11.10.2011 Salı Saat : 12:40|Çıktı al

Çocuğum Ders Çalışmıyor, Ne Yapmalıyım?

Ders çalışmayı çocuklarımıza sevdirmek için neler yapmalıyız?

Bu makale 5.874 kez okunmuştur

1- ) Çocuğumuzu gözlemlemek ve tanımak : Anne-baba olarak çocuğumuzu en iyi

 
gözlemleme olanağı olan bireyler bizleriz. Çocuğumuzu çok iyi tanımalı ve öğrenme
 
yollarını , ilgi duydukları alanları, keyifli ve verimli oldukları saatlerini belirlememiz gerekiyor.
 
Her çocuğun farklı bir öğrenme stili vardır. Bazı çocuklar görsel yoldan daha iyi öğrenirken
 
bazıları dinleyerek, bazıları ise uygulamalar yaparak daha iyi öğrenirler. Örneğin, görsel
 
dikkati kuvvetli olan ve görsel yönden öğrenme eğilimi daha iyi olan bir çocukla renkli
 
kalemler , görsel semboller ve şekiller kullanarak çalışırsanız, daha kısa sürede ve kalıcı
 
öğrenecektir.
 
2- ) Olumlu Model Olmak : Çocuklar her şeyi bizlerden öğrenir. Planlı olmayı da, sorumluluk
 
sahibi olmayı da….. Eğitim doğruları söylemek değil, doğruları yapmaktır. Onlar bizi
 
gözlemler ve davranışlarımızı taklit ederler.
 
Öğrenme ömür boyu süren bir süreçtir. Anne-baba olarak sizler hala öğreniyor olduğunuzu
 
ve kendinizi geliştirmek için çaba gösterdiğinizi çocuklara gösteriyor musunuz? Akşamları
 
evde TV izleme süreniz ne kadar? Kitap okuma süreniz ne kadar? Çocuklarınız sizleri kitap
 
okurken ya da ders çalışırken gözlemliyor mu?
 
Anne ve babası planlı olan ve düzenli kitap okuyan çocukların istekli ve planlı ders çalışma
 
oranı daha fazla olacaktır. Akşam saatlerinin sürekli TV karşısında oturarak geçirilmesi,
 
hafta sonları herhangi bir program olmadan geçirilmesi, çocuğa okul dışı zamanın bu
 
şekilde gelişigüzel geçmesi gerektiğini öğretir. Okul ve iş dışındaki zamanların bu şekilde
 
geçirileceğini öğrenen çocuktan, gelecekte çalışma alışkanlığı kazanmasını beklemek
 
haksızlık olacaktır.
 
3-) Ortamı Düzenleme : Çocuğunuzun ders çalışacağı ortam her türlü dikkat dağıtıcı
 
unsurdan arındırılmış olmalı. (Gürültü, TV sesi, görsel materyaller vs…)
 
Zaman zaman anne-baba TV izlerken çocuğunda aynı odada ders çalıştığını görüyor
 
ya da duyuyoruz. Bu son derece yanlış bir uygulamadır. Çocuğun ders çalışacağı oda ,
 
sessiz ,rahat, (ama çok rahat da değil ,uyuya kalmasını engelleyecek kadar rahat)
 
,havalandırılmış sakin ,dikkatini dağıtan şeylerden uzak , iyi ışıklandırılmış olmalıdır.
 
Çalışma masası sadece ders çalışmak için kullanılmalıdır. Ders dışı faaliyetlerin aynı
 
masada yapılmaması, ders için koşullanmayı olumlu etkilemektedir.
 
Mümkün olduğunca her gün aynı mekanda ders çalışmak, ders çalışmayı kolaylaştırır ve
 
dikkati keskinleştirir.
 
Yatarak, uzanarak, kaykılarak ders çalışmak dikkati ve konsantrasyonu olumsuz
 
etkileyeceğinden öğrenmeyi engeller.
 
4-) Motive Etme : Çocuklarımızın isteyerek ders çalışması için,
 
a - ) Çocuklarımızın olumsuz değil, olumlu yönlerine odaklanalım : Anne – baba olarak
 
genel eğilimimiz çocuklar olumlu davranışlarda değil de olumsuz davranışlarda bulunduğu
 
zaman dikkatimizi onlara vermek yönündedir. Oysa ki olumsuz davranışla çocuğumuzun
 
amacı dikkat çekmek ise bu durumda hedefine ulaşmış oluyor ve farkında olmadan olumsuz
 
davranışı pekiştirmiş oluyoruz.
 
Gün boyu çocuklarımızın olumlu davranışlarını yakalamaya çalışalım ve bunların bir listesini
 
yapalım. Bu olumlu yönlerini (örneğin ders çalışmak gibi) gördüğümüzü ve hoşumuza
 
gittiğini her fırsatta belirtelim. Böylelikle çocuğunuzun takdir gören davranışı gösterme oranı
 
artacaktır.
 
b-) Ödül Kullanımı : Çocuğu motive etmek adına ufak tefek ödüllerde işe yarayacaktır. Ancak
 
bu ödüller istenen davranıştan önce değil sonra verilmelidir. Yani ders çalışmadan önce
 
değil, ders bittikten sonra çocuk ödüle kavuşabilmelidir. Aynı zamanda ödül kullanımında
 
tutarlı olunmalı ve çalışma alışkanlığı oturdukça azaltılmalı ve sonlanmalıdır.
 
c-) Başarının hazzını yaşamasına fırsat verin : Çocuğunuzun bir şeyi istemesi için daha
 
önceden onun tadına varmış olması gerekir. Çocuğunuzla ders çalışırken öncelikle
 
yapabileceği düzeyde gerekirse düzeyinden daha aşağıda bir aktivite ile başlayın, çocuğunuz
 
aktiviteyi tamamladığında onu sözel olarak ödüllendirin, böylelikle çocuğunuz takdir
 
edilmekten ötürü keyif alacak ve bu hazzı tekrar yaşamak isteyecektir.
 
d-) Çalışmayı eğlenceli hale getirin : Özellikle oyun çağı çocuklarında ödev yaparken aktivite
 
oyunlaştırılabilir, renkli ve süslü kalemler ya da ilgi çekici, özendirici eğitim materyalleri
 
kullanılabilir, unutmayın keyif alarak öğrenilen bilgiler daha kalıcı olacaktır.
 
5-) Sorumluluk Verme : Çocuğunuzun bir şeyleri başarmış ve verilen görevleri yerine getirmiş
 
olmanın verdiği hazzı yaşaması için onlara başarabilecekleri düzeyde sorumluluklar verin .
 
Aşırı koruyucu anne-baba tavrı, çocuğa sorumluluk vermemek, verilen görevleri çocuk yerine
 
anne-babanın yapması gibi tutumlar kendine güvensiz ve sorumluluk bilinci oluşmamış
 
çocukların yetişmesine yol açacaktır.
 
6-) Ders Çalışma Programı Hazırlamak : Günlük plan hazırlamak ve bu plana uygun hareket
 
etmek başlarda çok yorucu, zorlayıcı hatta gereksiz gelebilir. Ancak zamanla palanlı
 
hareket etmek alışkanlık haline gelecek, zamanın ne kadar verimli kullanıldığı rahatlıkla
 
gözlenebilecektir.
 
Çalışma Planı Hazırlamada Dikkat Edilecek Ana Noktalar Şunlardır :
 
•İlgiler, yetenekler, ihtiyaçlar ve amaçlar dikkate alınmalıdır.
 
• Derslerle sosyal etkinlikler arasında mantıklı ve dengeli bir ayarlama
 
yapılmalıdır.
 
• Ders programında mutlaka serbest zaman, özel zaman gibi aralıklara yer
 
verilmelidir.
 
• Plan oluştururken geniş kapsamlı, adım adım ulaşılabilecek amaçlar
 
belirlenmelidir.
 
•Mümkün olan ölçüde günün benzer zamanları çalışmaya ayrılmalıdır.
 
•Dinlenme, beslenme gibi temel ihtiyaçlar ihmal edilmemelidir.
 
•Yapılan plana uyma konusunda kararlı olmaya çalışılmalıdır.
 
•Planlar ihtiyaç duyulduğunda geciktirmeden güncellenmelidir
 
•Programı çocuk hazırlamalı: Çocuğun programa uyma isteği duyabilmesi
 
için de, program yapılırken kendisinin de dahil olması ve kararlarda payının
 
bulunması önemli. Ancak programı hazırlarken özellikle hedef ve saatlerin
 
belirlenmesi kısımlarında yardımcı olabilirsiniz. Ders çalışma saatleri
 
seçilirken, çocuğun yorgun ve aç olmadığı, enerjisinin yüksek olduğu saatlerin
 
belirlenmesi önem taşır. Her bireyin en verimli olduğu zaman dilimleri vardır,
 
bu dilimler gözlenmeli ve çocuğa uygun saatler seçilmelidir.
 
•Görülür bir yere asılmalı : Ders çalışma planı; günlük plan, hedefler ve bu
 
hedeflere ulaştığında ona kazandıracaklarını da içermeli ve odasında görünür
 
bir yere asılmalıdır.
 
Dikkat dağınıklığı olan çocuklar için : En fazla yarım saatte bitirilecek bir ödevi saatler
 
geçmesine rağmen yapmıyor mu? Masa başında başka materyallerle mi oyalanıyor? Ders
 
bitmeden sürekli kalkıp geziniyor mu? Okuma ve yazma ile ilgili aktivitelerden çabuk sıkılıp ,
 
yapmak istemiyor mu?
 
Bu durumda çocuğunuzun dikkatini toparlama ile ilgili bir sıkıntısı olabilir, böyle durumlarda
 
çocuğunuzun dikkat süresini ölçün. Hiç kalkmadan masa başında ne kadar süre dikkatini
 
koruyabiliyor? Örneğin 10 dakika ise çalışmaları 10’ar dakikalık parçalara bölün ve her 10
 
dakikada bir kısa aralar verin , ancak bu araların süresi çalışma süresinden uzun olmamalıdır
 
ve aralarda bilgisayar ya da TV açılmamalıdır. Bir süre sonra bu 10 dakikayı 2’şer 3’er dakika
 
arttırın, gittikçe dikkat süresinin de arttığını göreceksiniz.
 
Unutmayalım : Anne –baba olarak tek görevimiz çocuklarımızı korumak ve kollamak değil,
 
aynı zamanda ileride, biz yanlarında yokken , kendi ayakları üzerine basan, özgüvenli ve
 
sorumluluk sahibi bireyler olarak yetişmelerine yardımcı olmak ve gelecekteki zorlu hayat
 
koşullarının ufak similasyonlarıyla onları hayata hazırlamaktır.
 
Psk. Özlem Tokgöz

Uzman Yazar : Özlem TOKGÖZ

Kullanıcı yorumları

Henüz yorum yapılmamış.
Yorum yapmak için üye girişi yapmanız gerekmektedir.
Üyeliğiniz varsa üye girişi yapabilirsiniz. Yeni üyelik için üyelik formunu kullanabilirsiniz.
İlgili Foto Galeriler
İlgili Video Galeriler

Bu Makaleler de İlginizi Çekebilir

Çocuk ve okul ana sayfa
"Küçük şeylere gereğinden fazla önem verenler, elinden büyük iş gelmeyenlerdir." EFLATUN

Yeni Üyeler

Tüm üyeler

Anketimize Katılın

Toplam 0 oylama

Popüler Etiketler

Tüm Etiketler